C# Sınıf Tanımları ve Nesne Oluşturma
C# dilinde sınıf (class), nesnelerin özelliklerini ve davranışlarını tanımlayan bir şablondur. Nesne (object) ise bu sınıfın somut bir örneğidir. Şimdi, C#'ta bir sınıfın nasıl tanımlandığını ve bu sınıftan nesnelerin nasıl oluşturulduğunu inceleyelim.
Sınıf Tanımı
Bir sınıf, özellikleri ve metotları içerir. Aşağıdaki örnekte, bir "Car" sınıfı tanımlanmıştır:
class Car { // Özellikler (Fields) public string Brand; public string Model; public int Year; // Metot (Davranışlar) public void DisplayInfo() { Console.WriteLine($"Marka: {Brand}, Model: {Model}, Yıl: {Year}"); } }
Yukarıdaki kodda:
- Brand, Model, Year: Arabanın markası, modeli ve üretim yılını tutan özelliklerdir.
- DisplayInfo: Arabanın bilgilerini ekrana yazdıran bir metottur.
Nesne Oluşturma
Bir sınıftan nesne oluşturmak için new
anahtar kelimesi kullanılır. Oluşturulan nesne, sınıfın özelliklerini ve metotlarını kullanabilir. Aşağıdaki örnekte, "Car" sınıfından bir nesne oluşturulmuştur:
class Program { static void Main(string[] args) { // Car sınıfından bir nesne oluşturma Car myCar = new Car(); // Nesnenin özelliklerini atama myCar.Brand = "Toyota"; myCar.Model = "Corolla"; myCar.Year = 2022; // Nesne ile metodu çağırma myCar.DisplayInfo(); } }
Programın Çıktısı
Yukarıdaki kod çalıştırıldığında, aşağıdaki çıktıyı alırsınız:
Marka: Toyota, Model: Corolla, Yıl: 2022
Birden Fazla Nesne Oluşturma
Aynı sınıftan birden fazla nesne oluşturabilirsiniz. Aşağıdaki örnekte iki farklı araba nesnesi oluşturulmuştur:
class Program { static void Main(string[] args) { // İlk araba nesnesi Car car1 = new Car(); car1.Brand = "Toyota"; car1.Model = "Corolla"; car1.Year = 2022; // İkinci araba nesnesi Car car2 = new Car(); car2.Brand = "Ford"; car2.Model = "Focus"; car2.Year = 2021; // Bilgileri yazdır car1.DisplayInfo(); car2.DisplayInfo(); } }
Çıktı:
Marka: Toyota, Model: Corolla, Yıl: 2022 Marka: Ford, Model: Focus, Yıl: 2021
Kodun Açıklaması
- Sınıf Tanımı: "Car" sınıfı, bir arabanın markasını, modelini ve yılını temsil eder.
- Nesne Oluşturma: "Car" sınıfından bir veya birden fazla nesne oluşturulur ve her nesnenin özelliklerine farklı değerler atanır.
- Metot Kullanımı: "DisplayInfo" metodu, nesnelerin bilgilerini ekrana yazdırır.
Sonuç
Sınıf ve nesne kavramları, C# Nesne Yönelimli Programlama’nın temel taşlarıdır. Bir sınıf, nesnelerin özelliklerini ve davranışlarını tanımlar. Nesneler ise bu sınıfın somut örnekleridir. Yukarıdaki örneklerde, bir sınıfın nasıl tanımlandığını, nesnelerin nasıl oluşturulduğunu ve özelliklerin/metotların nasıl kullanıldığını gördük. Bu temel bilgileri öğrenerek daha karmaşık projelere adım atabilirsiniz.